Doggerland was een landmassa die Groot-Brittannië met het vasteland van Europa verbond en na de laatste ijstijd onder de Noordzee verdween. Mensen leefden op deze vruchtbare gronden waar meerdere hulpbronnen en dieren werden gevonden.
In Doggerland speel je een clan rond 15.000 v.Chr. Je doel is om je clan uit te breiden en zo een spoor van zijn bestaan achter te laten voor de komende eeuwen. Spelers vergroten hun bevolking, maken ambachten, schilderen muurschilderingen in grotten, bouwen megalieten voor de goden en (bovenal) overleven de ontberingen van de seizoenen. Om dit te doen, verkennen ze het omringende gebied en passen ze zich aan de middelen aan die ze tot hun beschikking hebben. Het territorium verschilt in elk spel dankzij modulaire tegels.
Elke ronde programmeren de spelers hun acties en voeren ze vervolgens uit. Deze acties variëren, gebaseerd op beschikbare grondstoffen, overvloed of schaarste rond hun dorpen, en ook op basis van de acties van andere spelers. Naarmate de tijd verstrijkt, raken de middelen op en moeten clans migreren om te vinden wat ze nodig hebben voor hun ontwikkeling en overleving.
In elke clan is er een leider die bonussen brengt, en een sjamaan die krachtige en unieke acties mogelijk maakt dankzij kennis en magie. Na 6-8 seizoenen wint de clan met de meeste punten.
© 2024 www.moxspellen.nl